Despre Uleiuri

DespreuleiuriDacă ne uităm pe fișa tehnică al unui ulei de motor (technical data sheet) găsim o serie de proprietăți fizico-chimice care de obicei nu spun prea multe laicilor. Să vedem atunci pe scurt câteva noțiuni de bază care ne ajută să înțelegem mai mult, fără a avea pretenția de a deveni specialiști în tribologie.


Vâscozitatea
De obicei se dau valorile măsurate la 40°C, 100°C, eventual 150°C. Se mai dă o valoare de viscozitate măsurată între -15°C și -40°C. Vâscozitatea măsurată la 40°C este orientativă, celelalte valori trebuie să se încadreze între limite bine definite în conformitate cu clasa de viscozitate a uleiului. Limitele acestor valori sunt stabilite de standardul SAE J 300.

Indicele de vâscozitate
A nu se confunda cu vâscozitatea, sau cu clasele de viscozitate. Cu cât această valoare este mai mare, cu atât este mai bun uleiul de motor, deoarece uleiul își schimbă în mai mică măsură vâscozitatea în funcție de variațiile de temperatură. Indicele de viscozitate ale uleiurilor multigrade este mai ridicat (aprox. 120-190), iar ale uleiurilor monograde este mai scăzut (aprox. 100-120). Indicele de viscozitate ale uleiurilor sintetice este mai ridicat dat fiind calitatea superioară al uleiului de bază, în același timp indicele de vâscozitate ale uleiurilor minerale si semisintetice este ridicat cu ajutorul aditivilor.


Cifra de bazicitate totală (TBN)
Uleiul aflat în utilizare este expus efectelor acidifiante ale aerului și combustibilului. TBN-ul ne arată rezerva de bazicitate al uleiului pentru neutralizarea acestor acizi. TBN-ul scade permanent în cursul intervalului de schimb, bazicitatea fiind epuizată pentru neutralizarea acizilor care se formează. Efectele acidifiante (ca de ex. conținutul de sulf ridicar al combustibililor utilizați) pot determina scurtarea intervalului de schimb. Ar fi logic să se mărească valoarea TBN-ului, însă acest lucru se poate realiza doar într-o anumită măsură. Aditivii necesari cresc cantiatea de cenușă sulfat, lucru care duce la formarea de depuneri.


Punctul de picurare
Este limita inferioară a pompabilității uleiului. Dacă dorim să utilizăm uleiul sub această temperatură, terbuie să alegem un ulei cu clasă mai mică de viscozitate de iarnă. Cu cât este punctul de picurare al uleiului mai scăzut, cu atât mai bine.

Punctul de autoaprindere
Este temperatura la care din ulei se evaporă gaze care se aprind de la o scânteie. Acest fenomen este de evitat în camera de ardere, din acest motiv este bine ca punctul de aprindere al uleiului ales să fie cât mai ridicat.

Evaporarea Noack
Ne arată pierderea prin evaporare la temperaturi ridicate. Ca efect al evaporării uleiul devine mai dens, mai greu, se îngreunează circulația în sistemul de ungere, crește consumul de ulei și de combustibil. Testul măsoară în vacuum pierderea de masă al uleiului. Uleiul examinat se introduce într-un vas timp de 1 oră la temperatură de 250 °C și se măsoară pierderea de masă. Cu cât este mai mic acest parametru, cu atât mai bine.

 

More in this category: Compania 77 Lubricants »

Program de lucru

Luni - Vineri: 9:00 am - 17:00 pm
Sambata: 9 : 00 am - 13 : 00 pm
Duminica : Inchis

 

Adresa NostraContacteaza-ne acum !

 

Contact Form

Informatii

Marca „77 Lubricants” de la Transnational Blenders B.V, înregistrată în anul 2008, este produsă în uzina petrochimică din Dordrecht si van Ewijckskade, Olanda. Transnational Blenders B.V. a câştigat prestigiul prin dezvoltarea de sisteme inovative de producţie.

Address

Sf. Gheorghe,
Str. Presei nr. 4, Jud. Covasna, Romania
Cod 520064